O Teatrze

Teatr Itakzagramy jest teatrem nieinstytucjonalnym, bez siedziby głównej i bez własnej sceny, który dzięki temu dzięki temu wychodzi do widza, ciągle się przemieszczając, korzystając z gościnności ośrodków kultury nie tylko w Warszawie, swojej alma Mater, ale także na terenie całej Polski. Powstał w końcówce 2009 roku przy Stowarzyszeniu Studio Teatralne im. Ireny Solskiej,  obecnie zaś działa pod skrzydłami Fundacji „Szafa Kultury”. Od początku swego istnienia współpracował   m.in.  z Muzeum Pałac w Wilanowie, Szkołą Aktorską Haliny i Jana Machulskich, Centrum Zdrowia Dziecka,  Domem Dziecka Nr 15 im. ks. Baudouina, Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki, Domem Kultury Śródmieście, Klubem Kultury Gocław , Okęcką Salą Widowiskową, Klubem Kultury Saska Kępa,  Klubem Kultury Gocław, Ośrodkiem Kultury Arsus, Bielańskim Ośrodkiem Kultury, Bielańskim Centrum Edukacji Kulturalnej, Muzeum Łazienki Królewskie oraz Klubem Artystycznym RAMPA, a także z ośrodkami pozawarszawskimi m. in. w Sierpcu, Ozorkowie, Piastowie, Tarczynie, Kozienicach, Łomży czy Krośnie. W swojej  działalności chcemy koncentrować się przede wszystkim na literaturze wartościowej, zarówno dla starszych, jak i młodszych odbiorców, odwołującej się do głębszych  wartości, o walorze edukacyjnym, pamiętając jednocześnie, że najprzyjemniejsza i najbardziej efektywna jest edukacja przez zabawę – niezależnie od wieku widzów.

Wielokrotnie występowaliśmy na różnorodnych wystawach czy przeglądach, jak np. w ramach wystawy Amor Polonus w Oranżerii Muzeum Pałacu w Wilanowie ze spektaklem „Ermida albo  Królewna Pasterska” (reż. Szczepan Szczykno) oraz widowiskiem muzycznym „Amor patrie” (opieka artystyczna: Bożena Szok), w Zamojskim Lecie Teatralnym ze spektaklami: „Fantazje Juliusza Słowackiego”, „Ermida albo  Królewna Pasterska” i „Jak wam się podoba” (reż. Szczepan Szczykno) w Festiwalu Miasto Gwiazd w  Żyrardowie, podczas którego zaprezentowaliśmy spektakl  „Ermida albo Królewna Pasterska” (reż. Szczepan Szczykno), czy na Małych Nocnych Teatraliach S.T.R.A.C.H.y w Krośnie, ze spektaklem „Stragan z bajkami” (reż. Szczepan Szczykno). Współpracujemy także z instytucjami zajmującymi się tymi, którzy na co dzień mają utrudniony dostęp do kultury, m. in. z Centrum Zdrowia Dziecka, gdzie wystawiamy spektakle dla małych  pacjentów i ich rodziców, z warszawskimi domami dziecka, czy z Zakładem Opiekuńczo – Leczniczym w Warszawie.

Dzięki dotacjom pozyskiwanym w konkursach Miasta Stołecznego Warszawy, Biura Kultury i Biura Edukacji oraz Narodowego Centrum Kultury, Teatr Itakzagramy regularnie poszerza swój repertuar. I tak w roku 2011 Teatr zrealizował trzy spektakle dofinansowane ze środków miasta Stołecznego Warszawy na realizację projektów teatralnych. W roku 2012 dwa, zaś w 2013 dzięki dofinansowaniu z Narodowego Centrum Kultury repertuar Teatru Itakzagramy powiększył się o kolejny spektakl, zaś dzięki dwóm dotacjom z Biura Kultury mogliśmy zaprezentować cykl lekcji teatralnych dzieciom z warszawskich szkół podstawowych oraz z domów dziecka.

Nieustannie poszukujemy pomysłów na nowe projekty, nowych możliwości rozwoju, takich jak np. współpraca z ośrodkami kultury i placówkami edukacyjnymi oraz organizacjami o podobnym profilu artystycznym zarówno polskim, jak i zagranicznym. Pragnąc rozwijać się artystycznie i dać się poznać szerokiej publiczności, chcemy brać udział w jak największej ilości festiwali, przeglądów oraz innych projektów teatralnych, tak w kraju, jak i za granicą. Poszukujemy również coraz to nowych środków wyrazu, rozwijając się z różnych kierunkach. Spektakle lalkowe, muzyczne, taneczne, improwizowane, oparte na klasyce i tekstach współczesnych, czy obcojęzycznych – wszystkie te elementy znaleźć można w spektaklach Teatru Itakzagramy. Jesteśmy otwarci na nowe inspiracje i przede wszystkim na wychodzenie w kierunku widza.

Naszymi kolejnymi produkcjami chcemy nadal zjednywać sobie coraz to nowych odbiorców, pokazywać widzom niezależnie od wieku piękno literatury klasycznej, która wcale nie musi być nudna i niezrozumiała, jednocześnie pozostając jak najbardziej otwartymi na  literaturę nowszą oraz nowe formy teatralne.  Naszym głównym kryterium doboru zawsze pozostaną jednak dobry smak i pozytywne wartości, jakie niosą ze sobą i nieść będą nasze spektakle.